Ett svårt samtal är telefonsamtalet. Man ser inte den man talar med och normala artighetskonventioner kan göra samtalet både kort och bryskt. Min egen fatabur innehåller många samtal; både bra och ”sämre”. Ett av de sämsta var med akademiledamoten X som jag försökte entusiasmera för ett läromedelsprojekt. Samtalet hade två delar: en start då ledamoten sade ”Ja!” och en avslutning då ledamoten sade ”Tack!”. Emellan det pratade jag i någon minut, som kändes timmeslång. Det var svettigt! Plågsamt i stunden – men komiskt efteråt.

Den som söker jobb befinner sig i ungefär samma situation; att föröka sälja in ett budskap. Jag kan nämna att jag också varit med om positiva, ja t o m fantastiska samtal! De fantastiska samtalen har expanderat och skapat en ömsesidig ”vänskap”. Inte så att man träffar den man pratar med, men jag är helt säker på att vederbörande, liksom jag själv efter samtalet sagt att: ”Jag pratade med en person nyss som sa väldigt intressanta saker!” Det är samtal som bäst passar in under ordet ”happening”. Heaven and hell alltså.

Men det vanliga är så klart brukssamtalet. Så här gör man!

(1) Berätta vem du är med för och efternamn. Detta är mycket viktigt. Representerar du ett företag så  a-r-t-i-k-u-l-e-r-a företagets namn ordentligt.  Detta är mycket viktigt.

(2) Nu kommer det svåra. Du ska ge en kort bakgrund till varför du ringer. Inga frågor till den du pratar med, utan det är du som ska prata. Ett kort tal alltså. Talet skall vara uppriktigt och är det så att du söker jobb så säg det: ”Så jag är alltså intresserad av ett jobb hos er och undrar om det finns någon möjlighet?”

(3)  Nu börjar en diskussionsdel. Hur den går kan man inte veta men en sak är säker. Du kommer att lyckas:

  1. Få ett jobb = 5 p
  2. Få en intervju 4 p
  3. Få ett bra tips 3 p
  4. Få en bra relation 2 p
  5. Få reda på vart du inte ska ringa nästa gång 1 p

Lycka till!