Man kan mäta företagsklimatet på olika sätt. Ett vanligt sätt är att se på hur lång tid det tar att få ett bygglov eller ett tillstånd för en verksamhet. Det är en aspekt. En annan aspekt som är viktigare är att fundera över hinder för det första steget, d v s en person får en idé och  tar sedan nästa steg, d v s att hitta en idé, formulera den  och berätta om den för en annan person. Detta är det första hindret. Vissa är drivna och har inga problem med att ”pitcha” en idé för investerare (på TV Draknästet). Medan andra tycker att de professionella pitcharna och power-point paradigmet känns jobbigt. Detta är några av de tankar som ligger bakom Flipday som Academicum nu genomför på lördag. I dag börjar marknadsföringen på allvar med reklam i resecentrum och på onsdag, torsdag fredag och lördag är det annonsering i UNT. Förutsättningarna är goda: 20 finalister är uttagna och med varierade idéer: Skydd för utemöbler, app för att finna plats på restaurang, ett nytt språk(!), skotillverkning m m.  De 20 finns på www-flipday.nu. Dessutom 60 amatörinvesterare och till det 10 professionella rådgivare som på Flipday är tillgängliga för den som har en företagsidé: färsk eller dammig.

Den största poängen är bredden: Flipdays mål är det breda företagandet – inte elitföretagande. Därför delas priset ut av ”amatörer”  60 personer som i sin vardag gör annat än att investera i företag, men som nu  för en dag är högst involverade i en investeringsprocess med de frågor och samtal som en professionell investerare har. För företagen är det en unik möjlighet att under en dag få samtal med 60 investerare. Jag kan tänka mig att många kommer att vara möra när dagen är slut!