Lektion 9 – Anställningsintervjun
Lektion 9 – Anställningsintervjun
Att bli intervjuad är svårt och lätt. Det är lätt därför att man ska ju ”bara” vara sig själv. Och det låter ju lätt. Problemet är att man vill vara sig själv när man är som bäst! Och det är alltid en utmaning.
Nu är det så lyckligt att intervjusituationen gör de flesta nervösa, och nervositet är positivt. Nervositeten gör att vi blir mer fokuserade, tänker bättre och kort sagt: gör ett bättre intryck! Därför; var inte bekymrad över nervositet, utan välkomna den. Rädsla är en annan sak, men om du har bekymmer med det så finns ett råd som hjälper de allra flesta och det är: Förbered dig!
För att få ut max av dig själv är det därför en sak som är viktigare än andra och det är förberedelse!
Om du är rutinerad går förberedelsen snabbare, men ingen kommer undan förberedelsen. Det gäller f ö också den som sköter intervjun. Ska intervjun vara lyckad för arbetsgivaren måste den som sköter intervjun ha förberett den på ett bra sätt.
Förberedelsen – ”Frågor & Svar”
Ett enkelt sätt att förbereda sig på är att göra i ordning ”Frågor & Svar”.
Gör alltså i ordning en lista med sannolika frågor och förbered dina svar så att du vet vilket tema du ska ha. Du ska alltså inte förbereda dig ord för ord, men däremot ungefär var du ska säga. Läs på om företaget.
Om företaget eller myndigheten har en hemsida, så läs där. När du läser om företaget kommer du säkert på en del egna frågor som du vill ha svar på. En bra tanke är att du ska känna dig aktiv under intervjun!
När du gjort i ordning listan, så träna själv eller med någon du känner. (OBS! Detta är viktigt!)
Här är några frågor:
- Kan du berätta lite om dig själv?
- Vilka är dina starka sidor?
- Vilka är dina svaga sidor?
- Varför ska vi anställa just dig?
- Gillar du att arbeta i projekt?
- Hur är dina familjeförhållanden?
- I jobbet ingår att lära sig nya saker: vilken var den senaste kursen du gick?
- Hur är dina datakunskaper?
- Hur ser du på dig själv om t ex 5 år?
- Du har sökt det här jobbet – varför?
- Ungefär hur ser dina löneanspråk ut?
- Hur hanterar du stress?
Ska man vara ärlig?
Den frågan fick jag från en arbetssökande. Och svaret är att arbetsgivaren sannolikt uppskattar ärlighet, men sannolikt inte uppskattar överdriven iver att lyfta fram negativa saker. Så huvudregeln är: lyft fram positiva saker!
”OJ! Vad konstigt att hon berättar att hon är så dålig på att ha ordning på sitt skrivbord. Hon sa gång på gång ”Ja, jag är då ingen ordningsmänniska!”. Om hon talar så illa om sig själv, så kanske hon är en negativ person.
En annan fälla är då en anställd är missnöjd med sin förra arbetsgivare och berättar om hur dålig arbetsgivaren var på sitt nya företag.
Faran är då att arbetsgivaren tänker:
”Det var märkligt att han talar så illa om sitt förra jobb. Kommer han kanske att tala illa om vårt företag också? Vi vill ju inte bara ha en person som kan jobbet, utan också en bra ambassadör för vårt företag.”
Klassikern!
Var beredd på frågan: Har du någon svaghet? Detta är inte den första frågan på intervjun, utan när frågan kommer har du sannolikt redan hunnit etablera en bra bild av dig själv. Fundera igenom frågan före intervjun och ge ett bra svar. Tänk på att det intervjuaren vill höra är hur du berättar om något negativt och vad du lyfter fram. Att du ska plötsligt skulle berätta att du har någon allvarlig brist som gäller just det jobb du sökt, är osannolikt. Då skulle du ju inte ha sökt jobbet. Nej, de brister som ska tas fram är mer ofarliga.
Ordval
Tänk också på att det går att berätta om en svaghet på olika sätt. Jämför:
- Jag har inte så stor erfarenhet av projektledning i större grupper, så det är något jag skulle vilja utveckla.
- Nej, jag kan ingenting om projektledning i stora grupper. Där har jag noll koll!
Träning
När du gjort skrivarbetet klart och antecknat frågor med svar, så är det dags att öva. Gör så här. Sätt dig vid ett bord och låtsas att det sitter människor runt bordet. Se dem framför dig. Ta sedan och svara på frågorna. Om du tycker att ett svar känns dåligt: skriv om! Testa sedan den nya texten. Detta är alltså en process med många repriser och omtagningar. Du är klar när du känner att du kan svara på ett bekvämt sätt. Då kastar du papperna i papperskorgen och går till intervjun!
Intervjun
Nu har du en passande språkdräkt och det är nu dags för en passande klädedräkt. Här finns ett enkelt råd. Klä dig inte för fint och klä dig inte alltför vardagligt utan klä dig propert i enlighet med den kultur du tillhör och det sätt man klär sig på din arbetsplats.
Utvärdera intervjun
Efter intervjun är det dags att utvärdera. Vad gick bra? Vad kunde förbättras? Var något överraskande?
Sätt dig därför ner och fundera över samtalet. Vilka frågor fick du? Vilka frågor fick du inte? Och vad sa du själv under intervjun? Skriv gärna en intervjurapport för dig själv och fundera också över vad du inte sa. Att göra en utvärdering är viktigt, för oavsett om du fick jobbet eller inte så har du varit med om en viktig händelse som du kan lära av.